Waarom is de robot ontwikkeld?
Het Noorse bedrijf No Isolation heeft AV1 ontwikkeld; een robot die langdurig zieke kinderen helpt ‘een zo normaal mogelijk leven’ te leiden. Veel langdurig zieke kinderen gaan lange tijd niet naar school. Behalve de lessen missen ze sociaal contact, terwijl dat juist essentieel is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De AV1 van No Isolation doorbreekt de eenzaamheid. De robot neemt in de klas fysiek de plaats in van het kind en kan meegenomen worden bij bijvoorbeeld het buitenspelen, schoolreisjes en feestjes. Zo nemen de kinderen tóch deel aan het onderwijs en het sociale leven.
Wat is de AV1 en wat kan de robot?
De AV1 is een telepresence-robot die fungeert als een avatar voor kinderen met een ziekte of aandoening die noodgedwongen verzuimen. Langdurig zieke kinderen willen het allerliefst gewoon naar school en met hun vriendjes spelen. De robot neemt in de klas fysiek de plaats in van het kind en kan door vriendjes mee op pad worden genomen. Het kind kan zijn persoonlijke AV1 besturen vanuit huis met een app op zijn mobiele telefoon of tablet. Via 4G connectiviteit van Vodafone of via wifi staat de robot altijd in verbinding.
Kun je ook alleen meeluisteren of meekijken?
Als het kind alleen wil meeluisteren of meekijken kan het op een knop drukken, waardoor het hoofd van AV1 blauw wordt. Dat is het teken ‘ik luister of kijk mee, maar wil niet aangesproken worden’. Dat is bijvoorbeeld fijn op een minder goede dag. Als de leraar een vraag stelt, kan het hoofd knipperen om aan te geven dat het kind iets wil zeggen. Door het lichte gewicht, een accuduur van acht uur en het gebruik van het 4G-netwerk kunnen klasgenootjes hem zelfs meenemen op schoolreisjes of slaapfeestjes.
Waarom een robot? En geen Skype, Teams, Google Meet of andere tool?
Die vraag hebben de oprichters van No Isolation zichzelf ook gesteld. Toen ze gingen testen, kwamen ze erachter dat Skype (en soortgelijke digitale vergadertools) op een aantal punten ongeschikt is. Het kind moet zelf een afspraak maken met de leraar om een gesprek op te zetten. Iemand moet paraat staan om het digitale gesprek te beantwoorden. Iemand moet de laptop meebewegen als het gesprek zich verplaatst. Ook bleek dat het kind thuis vaak liever niet in beeld wilde komen, omdat het zich moe voelde of vanwege de uiterlijke kenmerken van hun ziekte.
Natuurlijk kun je het beeld bij Skype, Teams, Google meet etc. uitzetten, maar door de vragen die dat oproept in de klas veroorzaakt het bij de zieke een druk om in beeld te verschijnen. De AV1 staat te allen tijde klaar in de klas en geeft het kind zo de controle over wanneer en hoe hij mee wil doen met de les.
Hoe zit het met privacy?
De AV1 is zo veilig en privé mogelijk. Elke AV1 is gekoppeld aan maar een tablet of smartphone, dat het kind zelf kiest. Het kind maakt vervolgens een eigen viercijferige code aan, die zelfs niet met de ouders wordt gedeeld. Bovendien is het onmogelijk om screenshots te maken met de AV1 – bij Android-apparaten is die functie geheel geblokkeerd, bij iOS krijgen we een melding en sturen we eenmalig een waarschuwing. Bovendien moeten de ouders van de leerling bevestigen dat alleen hun kind AV1 zal gebruiken. Als één van de ouders inlogt geldt dit als contractbreuk.
Het is alleen mogelijk om AV1 live te gebruiken, en het is dus niet mogelijk om de videostream op te nemen of op te slaan. Alle data die wordt verstuurd tussen de tablet/smartphone en AV1 is versleuteld, waardoor geen enkele externe partij toegang heeft tot het geluid en/of de video die tussen het kind en de robot wordt verstuurd.
De videostream wordt via een versleutelde verbinding (een ‘tunnel’ als het ware) verstuurd, die aan beide uiteinden vergrendeld is. De stream is een directe verbinding tussen de smartphone/tablet en de robot, en gaat niet via servers. Dit doen we zodat een buitenstaander nooit de communicatie kan afluisteren. Om met het kind te communiceren dat AV1 gebruikt, moet je altijd fysiek bij de robot in de buurt zijn.