Vraag & Antwoord

Vraag & Antwoord

De veelgestelde vragen kun je hier vinden. En staat jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een bericht via het contactformulier.
Wij streven ernaar om binnen 3 werkdagen te reageren.

Functionaliteit: Hoe werkt AV1?

AV1 wordt op afstand bestuurd door het kind via een applicatie op hun smartphone of tablet. Voor meer informatie over hoe AV1 werkt, kan je de volgende video bekijken via deze link.

Indien de AV1 op school wordt gebruikt, is het belangrijk dat de docent ervoor zorgt dat de AV1 aanwezig is op het juiste moment en op de juiste plaats. Deze taak zou ook overgedragen kunnen worden aan iemand uit de klas. Verder is het belangrijk dat de docent of een klasgenootje niet vergeet om de robot aan het eind van de dag in de oplader te steken zodat hij de volgende dag weer door de leerling gebruikt kan worden.

Persoonlijke informatie en registratie, gebruikersnaam en wachtwoord

De persoonlijke informatie die je verstrekt via de AV1-app wordt door No Isolation, de producent van de AV1 robots, alleen gebruikt in overeenstemming met Nederlandse wetgeving, voorschriften en richtlijnen ten aanzien van verwerking van persoonsgegevens.

Registratie vereist het verstrekken van persoonlijke informatie, waarna je een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaakt. Deze mogen alleen door de gebruiker zelf worden gebruikt. Sla daarom de gegevens op een veilige plaats op.

No Isolation kan van je vragen om het wachtwoord te wijzigen, wanneer hier een goed onderbouwde reden voor is. Wanneer je vermoedt dat iemand anders je gegevens gebruikt, dien je onmiddellijk je wachtwoord te wijzigen.

Beëindiging van account en retournering product

Lees hier over het lenen van de robot.

De robot dient na afloop van de uitleentermijn te worden teruggestuurd naar Stichting Kind en Ziekenhuis. Kind & Ziekenhuis zorgt voor het retourformulier, inclusief verzendkosten.

Kind & Ziekenhuis heeft het recht om de bruikleenovereenkomst te beëindigen indien het gebruik in strijd is met de algemene voorwaarden. Wanneer de overeenkomst door een van deze partijen wordt beëindigd, dien je het product te retourneren.

Meer weten over alle partijen die deelnemen aan het project Bondgenoot? Zie dan onze webpagina ‘Over Bondgenoot‘.

Interesse in het gratis lenen van een AV1 robot? Kijk dan op onze speciale bruikleenpagina.

Met wie kan ik contact opnemen voor vragen over AV1?

Wanneer je vragen hebt over de AV1 kan je per email contact met ons opnemen. Ons e-mailadres is robot@kindenziekenhuis.nl. Alle vragen proberen wij binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

Hoe weet ik dat de juiste persoon de AV1 gebruikt?

Voor leerkrachten en ook voor de leerlingen in de klas is het belangrijk om te weten wie er ingelogd is op de AV1. De privacy van de leerlingen is immers het belangrijkst voor een leerkracht.

De livestream is zeer betrouwbaar, omdat de mogelijkheden voor iemand om de stream te hacken extreem klein zijn.

Er kan slechts één kind per AV1 ingelogd zijn. Wanneer de leerling voor de eerste keer is ingelogd op de applicatie, moet hij/zij ermee instemmen dat niemand anders op het scherm kijkt. De leerling maakt een persoonlijk wachtwoord aan om op AV1 in te loggen via de app, en moet bevestigen dat alleen hij of zij dit wachtwoord kent. De leerling moet elke keer dat de robot wordt gebruikt, het wachtwoord opnieuw intypen. Bovendien moeten de ouders van de leerling bevestigen dat alleen hun kind AV1 zal gebruiken. Als één van de ouders inlogt geldt dit als contractbreuk.

Hoe weet ik dat niemand de livestream hackt?

De livestream tussen de AV1 en het apparaat dat het kind gebruikt is op het gebied van hacken net zo veilig als een online bank. In andere woorden: de kans dat iemand inbreekt in de verbinding is zeer klein.

Alle data die wordt verstuurd tussen de tablet/smartphone en AV1 is versleuteld, waardoor geen enkele externe partij toegang heeft tot het geluid en/of de video die tussen het kind en de robot wordt verstuurd. De videostream wordt via een versleutelde verbinding (een ‘tunnel’ als het ware) verstuurd, die aan beide uiteinden vergrendeld is. De stream is een directe verbinding tussen de smartphone/tablet en de robot, en gaat niet via servers. Dit doen we zodat een buitenstaander nooit de communicatie kan afluisteren.

Kun je de videostream opnemen?

Het is onmogelijk om een videostream van de AV1 op te slaan. De video streamt in realtime en heeft geen opname-opties. Om er zeker van te zijn dat niks permanent opgeslagen kan worden, is het niet mogelijk om een screenshot tijdens de livestream te maken. Een screenshot kan leiden tot beëindiging van de overeenkomst. Daarnaast hebben we het onmogelijk gemaakt om een afbeelding te delen met een ander scherm.

Wanneer de iOS-app wordt gebruikt, en geprobeerd wordt om een screenshot te maken, dan krijgen zowel de gebruiker als No Isolation een waarschuwing. Als dat voor de tweede keer gebeurt, dan deactiveert No Isolation de AV1.

Waarom is er geen extra scherm zodat we de persoon aan de andere kant kunnen zien?

AV1 is ontwikkeld in samenwerking met gebruikers. Gedurende deze fase hebben wij geleerd dat veel gebruikers niet gezien willen worden door hun vrienden en klasgenootjes, omdat het kan zijn dat ze in bed liggen, last hebben van haarverlies of aangesloten zijn aan ziekenhuisapparatuur.

Een extra scherm zou de verwachting kunnen scheppen dat tweezijdige communicatie altijd mogelijk moet zijn, wat het moeilijk maakt voor de gebruiker om ‘nee’ te zeggen als ze daar even geen behoefte aan hebben.

Het hoofddoel van AV1 is dat het langdurig zieke kind op eigen voorwaarde kan deelnemen aan het dagelijkse leven.

Wie is er verantwoordelijk voor het opladen van de AV1?

AV1 heeft een hele grote accu. Deze is zo groot om genoeg capaciteit te hebben om te livestreamen met zowel beeld als geluid. Hierdoor duurt het ongeveer acht uur om de batterij volledig op te laden van 0% tot 100%. Omdat de AV1, als hij niet in gebruik is, standaard op standby staat, loopt de batterij langzaam leeg. Daarom is het van belang dat de robot aan het eind van de dag aangesloten wordt aan een stopcontact. Wij raden aan dat de leraar van het laatste lesuur de verantwoordelijkheid neemt voor het opladen van de AV1.

Sommige scholen maken gebruik van een ‘buddy’ systeem. Een klasgenootje ofwel de ‘buddy’ zorgt ervoor dat de robot wordt opgeladen.

Is het riskant om de AV1 ingeplugd te laten gedurende de nacht/weekend/vakantie?

We begrijpen dat je het lastig kunt vinden om technische apparatuur aan de oplader te laten gedurende de nacht. Zeker zonder toestemming. Daarom gebruiken wij een oplader genaamd ‘slow charger’. Dit betekent dat het opladen wat langer duurt dan met een normale oplader. Dit is een bewuste keuze, zodat je er zeker van kunt zijn dat de oplader niet oververhit raakt, ongeacht hoe lang hij aangesloten is.

Wie is verantwoordelijk voor het aanzetten van de AV1 tijdens de les?

Wij raden de docent aan om de lichtjes op het hoofd van AV1 te checken voordat de les begint. Als er vier groene of witte lichtjes branden achterop het hoofd is alles in orde. Zo niet, herstart de AV1 dan door een pen in de kleine opening aan de achterzijde te drukken. Als dit niet werkt, kan het zijn dat de accu leeg is en deze opgeladen moet worden.

Is het oké om de AV1 mee te nemen buiten de les? Kan hij mee naar buiten tijdens de pauze?

Wij moedigen kinderen aan om de robot mee te nemen in vrije uren, tijdens schoolreisjes of mee naar huis voor sociale activiteiten. Uiteraard dient de gebruiker eerst toestemming te geven. Als dit mag, neem dan vooral de AV1 mee en heb er plezier mee, binnen en buiten het klaslokaal!

filed under: